reklama

Nikoho som nezabil ...

Mayak, shuar z pralesa, spomína: "Raz prišlo ku mne pár chlapov, chceli prenocovať. Jedného z nich som spoznal; v rámci krvnej pomsty odrezal môjmu otcovi hlavu. Teraz by som mal ja odrezať hlavu jemu ..."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu

Mayak, shuar z Equádoru, je veriaci katolík. Pôvodne ale kresťanom nebol a v pralese bola krvná pomsta súčasťou jeho života od detstva. Teraz stál pred otázkou: odpustiť vraždu otca, alebo sa pomstiť? Urobiť to, k čomu ho viažu rodové tradície, alebo konať podľa slov, ktoré sa každý deň sa modlí: "... a odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom ..."? Ak sa rozhodne odpustiť, bude odpustenie vraždy otca adekvátne hriechom, ktoré odpúšťa Boh jemu? Veď predsa nikoho nezabil ...

Preto sa nebeské kráľovstvo podobá kráľovi, ktorý sa rozhodol vyúčtovať so svojimi sluhami. Keď začal účtovať, priviedli mu jedného, ktorý bol dlžen desaťtisíc talentov. Ale pretože nemal skadiaľ vrátiť, pán rozkázal predať jeho aj jeho ženu aj deti i všetko, čo mal, a dlh splatiť. Vtedy mu sluha padol k nohám a na kolenách ho prosil: ‚Pozhovej mi a všetko ti vrátim.‘ A pán sa nad sluhom zľutoval, prepustil ho a odpustil mu aj dlžobu. No len čo ten sluha vyšiel, stretol sa so svojím spolusluhom, ktorý mu dlhoval sto denárov. Chytil ho pod krk a kričal: ‚Vráť, čo mi dlhuješ!‘ Jeho spolusluha mu padol k nohám a prosil ho: ‚Pozhovej mi a dlžobu ti splatím.‘ On však nechcel, ale odišiel a vrhol ho do žalára, kým dlh nesplatí. Keď jeho spolusluhovia videli, čo sa stalo, veľmi sa zarmútili. Išli a rozpovedali svojmu pánovi všetko, čo sa stalo. A tak si ho pán predvolal a povedal mu: ‚Zlý sluha, ja som ti odpustil celú dlžobu, pretože si ma prosil. Nemal si sa teda aj ty zľutovať nad svojím spolusluhom, ako som sa ja zľutoval nad tebou?‘ A rozhnevaný pán ho vydal mučiteľom, kým nesplatí celú dlžobu. Tak aj môj nebeský Otec urobí vám, ak neodpustíte zo srdca každý svojmu bratovi.“ (Mt 11,23-35)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Či bol denár presne dennou mzdou nádenníka v tom čase a či jeden talent mal hodnotu presne 6000 denárov, to nie je v tejto chvíli podstatné. Čo mňa fascinuje, je Ježišove porovnanie duchovných hodnôt. Akoby chcel Mayakovi povedať: "Onen shuar ti zabil otca; ak mu odpustíš, zmažeš jeho "podlžnosť" voči tebe, cca 100 duchovných denárov. Ale uvedom si, že to čo ti odpúšťa Boh (napriek tomu, že si nikoho nezabil), má hodnotu 10000 duchovných talentov!" Mayak sa nakoniec rozhodol; dal sa vrahovi svojho otca spoznať a odpustil mu.

Mohli by sme diskutovať o adekvátnosti, či neadekvátnosti Ježišom použitých čísel. Nemyslím si však, že ich použil kvôli tomu. Skôr si myslím, že nám v tomto podobenstve chcel dať ďalšie kritérium na posúdenie vzdialenosti človek-Boh; pokiaľ mám pocit, že Boh odo mňa žiada odpúšťať oveľa viac, ako on odpúšťa mne, som od neho ešte veľmi ďaleko.

Juraj Drobný

Juraj Drobný

Bloger 
  • Počet článkov:  357
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Pôvodne ODF (obyčajný dedinský farár), ktorý sa nedopatrením dostal k práci v masmédiách. Zoznam autorových rubrík:  Príbehy fotografiíTrochu o mojom kňazstveTrochu o tom, čo mi napadloTrochu aj o viereTrochu o životeTrochu o túlaní saTrochu o knihách, ktoré mám ráTrochu o všeličomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu