reklama

Otčenáš po aramejsky

Kamarátka, blogerka zavesila na FB video s aramejským textom modlitby Otčenáš a s jeho českým prekladom, ktorý sa jej páčil. Chcela poznať môj názor. Aramejsky nehovorím a biblista nie som, ale i tak mi bolo jasné, že ten preklad je poriadne mimo. Prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
El Greco - Najsvätejšia Trojica
El Greco - Najsvätejšia Trojica 

Novozákonným textom Biblie sa od čias svätého Hieronyma (cca 347-420) systematicky venujú tisíce lingvistov, biblistov, historikov rôznych vierovyznaní, i ateistov. Aj preto mi prišlo scestné už len domnievať sa, že sa všetci mýlia a dáky anonymný webovský nadšenec je jediný, kto odhalil pravý význam tejto základnej kresťanskej modlitby. Navyše preklad vo videu sa od používaného Otčenáša líši tak radikálne, že ho nie je možné nazvať kresťanskou modlitbou.

Onej blogerke zase prišlo scestné moje "vyhýbanie sa priamej odpovedi", ako to nazvala. Tak som sa obrátil na biblistu Jozefa Jančoviča. Odpísal mi, že autorom onoho prekladu (či skôr výkladu) vo videu je Neil Douglas Klotz, známy podobnými prekladateľskými úletmi, napríklad prvého blahoslavenstva. Zároveň mi poslal stručnú (9 strán v pdf) analýzu textu modlitby Otčenáš.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozn. na uverejnenie tu na blogu je však predsa len pridlhá. Prípadným záujemcom ju môžem poslať mailom.

Z jeho odpovede som sa dozvedel, že modlitba Otčenáš sa nám v aramejčine nezachovala, jej aktuálny preklad vychádza zo zachovaných gréckych textov. Vo videu použitý aramejský text je iba pokusom o rekonštrukciu, ako asi mohla znieť táto modlitba z Ježišových úst, čo v našom prípade úplne mení situáciu.

Juraj Drobný

Juraj Drobný

Bloger 
  • Počet článkov:  357
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Pôvodne ODF (obyčajný dedinský farár), ktorý sa nedopatrením dostal k práci v masmédiách. Zoznam autorových rubrík:  Príbehy fotografiíTrochu o mojom kňazstveTrochu o tom, čo mi napadloTrochu aj o viereTrochu o životeTrochu o túlaní saTrochu o knihách, ktoré mám ráTrochu o všeličomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu