reklama

O posadnutých a sviniach a mučení

Príbeh dnešného evanjelia podľa Matúša (Mt 8, 28-43) sa odohráva v "gadarskom kraji". Ježiš tu stretáva posadnutého človeka. Od posadnutia ho oslobodí tak, že zlých duchov pošle do čriedy svíň a tá sa vzápätí utopí v mori. V reakcii na udalosť miestni obyvatelia prosia Ježiša, aby z ich kraja odišiel. Pozn. tento príbeh nám s istými odchýlkami zachytávajú aj evanjelisti Marek (Mk 5, 1-17 ) a Lukáš (Lk 8, 26-37).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
Obrázok blogu

V texte ma zaujali dve vety: "Čo ťa do nás, Syn Boží?! Prišiel si sem predčasne nás mučiť?" Ide o úryvok komunikácie medzi Kristom a zlými duchmi. Ak chápem správne, zlí duchovia očakávajú, že Syn Boží ich bude niekedy v budúcnosti mučiť a sú zaskočení, že by sa to mohlo udiať už teraz. Začínajú s ním vyjednávať: „Ak nás už vyháňaš, pošli nás do čriedy svíň!“ A On? Povedal im: „Choďte.“

Nechcem teraz polemizovať, či tam v tom čase črieda svíň byť mohla, alebo nie, či posadnutý bol jeden, alebo ich bolo viacero a ani o tom, či je existencia zlých duchov reálna, alebo patrí do ríše rozprávok. Zaujalo a šokovalo ma niečo iné; niekto označil Božieho Syna za toho, ktorý mučí (raz bude mučiť). A Boží Syn na toto obvinenie vôbec nereaguje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale zamyslime sa, žeby ten, ktorý "všetko stvoril" (Ef 3, 9), ktorý "prvý miloval nás" (1Jn 4, 19), ktorý "niesol naše choroby a našimi bôľmi sa on obťažil" (Iz 53, 4), ktorý "bol ako krotký baránok, vedený na zabitie" (Jer 11, 19), ktorý "ma miluje a vydal seba samého za mňa" (Gal 2, 20) mal byť schopný niekoho mučiť? Pre mňa nepredstaviteľné!

Syn Boží (Boh) predsa nemôže mučiť. To by bolo v rozpore s podstatou jeho bytia. Mučenie, z ktorého ho obviňujú zlí duchovia v evanjeliovom príbehu, musí mať svoj zdroj niekde úplne inde. Podľa mňa ten zdroj je v nich samotných.

Pozn. obávam sa však, že práve táto diablova lož, v ktorej označuje Krista (Boha) za mučiteľa, si nachádza cestu do sŕdc veriacich ľudí a že za to môžeme i my, kňazi. Veď ako inak vysvetliť napríklad naše kázne o Bohu, ktorý nerobí nič iné, len striehne na to, čo robí človek od pása dolu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozn. "diabol (zlý duch) ... bol vrah od počiatku a nezotrval v pravde, lebo v ňom pravdy niet. Keď luhá, hovorí zo seba, lebo je luhár a otec lži." (Jn 8, 44)

Ak dovolím, aby do vzťahu ja - Boh vnikla nedôvera a ak následne odmietnem Lásku, pre ktorú som stvorený a ktorá má v Ňom svoj prapôvod, nezostane mi nič, iba ja sám. Sám vo svojej osamelosti, sám vo svojom zúfalstve. A obviňovať v takomto prípade za svoj stav Boha nie je fér. Ale veď čo iné by sa od diabla dalo čakať?

Juraj Drobný

Juraj Drobný

Bloger 
  • Počet článkov:  357
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Pôvodne ODF (obyčajný dedinský farár), ktorý sa nedopatrením dostal k práci v masmédiách. Zoznam autorových rubrík:  Príbehy fotografiíTrochu o mojom kňazstveTrochu o tom, čo mi napadloTrochu aj o viereTrochu o životeTrochu o túlaní saTrochu o knihách, ktoré mám ráTrochu o všeličomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu