reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Juraj Drobný

Juraj Drobný

Bloger 
  • Počet článkov:  357
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Pôvodne ODF (obyčajný dedinský farár), ktorý sa nedopatrením dostal k práci v masmédiách. Zoznam autorových rubrík:  Príbehy fotografiíTrochu o mojom kňazstveTrochu o tom, čo mi napadloTrochu aj o viereTrochu o životeTrochu o túlaní saTrochu o knihách, ktoré mám ráTrochu o všeličomSúkromnéNezaradené

reklama

Trochu aj o viere

Mária Goretti

Juraj Drobný

Mária Goretti

Čo sa vám vybaví, keď počujete slovo Nettuno? Mne more, búrka a premoknutá mikina i nohavice, lamačská púť po stopách talianskych svätcov, malý obchodík, v ktorom som sa nevedel dohodnúť s predavačkou, čo to vlastne chcem, Alessandro Serenelli, ale predovšetkým Mária Goretti. V Katolíckej cirkvi dnes (6. júla) slávime jej sviatok.

  • 6. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 071x
  • 59
O posadnutých a sviniach a mučení

Juraj Drobný

O posadnutých a sviniach a mučení

Príbeh dnešného evanjelia podľa Matúša (Mt 8, 28-43) sa odohráva v "gadarskom kraji". Ježiš tu stretáva posadnutého človeka. Od posadnutia ho oslobodí tak, že zlých duchov pošle do čriedy svíň a tá sa vzápätí utopí v mori. V reakcii na udalosť miestni obyvatelia prosia Ježiša, aby z ich kraja odišiel. Pozn. tento príbeh nám s istými odchýlkami zachytávajú aj evanjelisti Marek (Mk 5, 1-17 ) a Lukáš (Lk 8, 26-37).

  • 4. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 688x
  • 17
Hľa, človek ... poznal dobro i zlo

Juraj Drobný

Hľa, človek ... poznal dobro i zlo

"A Pán, Boh, prikázal človekovi: "Zo všetkých stromov raja môžeš jesť. Zo stromu poznania dobra a zla však nejedz! Lebo v deň, keď by si z neho jedol, istotne zomrieš." (Gn 2, 16-17) A človek ako vtedy, tak i dnes má možnosť vybrať si, či Boha poslúchne, alebo nie. Ako vtedy, tak i dnes podlieha pokušeniu myslieť si, že všetkému rozumie lepšie, ako Boh. A ako vtedy, tak i dnes prichádza "otec lži" (Jn 8,44), aby človeka oklamal. Je len na človeku samotnom, či sa oklamať dá. Pozn. aj o tom (a o exorcizme a reiki a psychiatrii...) je krátky bakalársky dokumentárny film Priepasť Jakuba Varinského.

  • 19. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 228x
  • 32
Brána do iného sveta

Juraj Drobný

Brána do iného sveta

Už si nepamätám, čo presne povedal. Pamätám si ale, ako to medzi nami zahučalo a ako ťažko sa nám jeho slová prijímali. Nám, kolegom z televízie, ktorí sme sa zúčastňovali duchovnej obnovy vedenej ním, Jozefom Brodňanským, benediktínskym mníchom.

  • 14. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 123x
  • 12
A sme v kaši

Juraj Drobný

A sme v kaši

Keď autobus konečne zastavil, sucho som poznamenal: "A sme v kaši." Teda ono to tak možno vyznelo, sucho. V skutočnosti som sa na túto taliansku kašu (Casciu) tešil. Veľmi. Písal sa 16. apríl 2012.

  • 22. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 659x
  • 10
reklama
Zomrel Vlado Jukl

Juraj Drobný

Zomrel Vlado Jukl

Zajtra (8. mája 2012) bude mať pohreb veľký človek, jeden z hýbateľov tzv. tajnej cirkvi, matematik a kňaz Vlado Jukl. Pozn. keď tu na blogu čítavam názory vzdelaných ľudí na tému viera, nemôžem sa ubrániť pocitu, že hypotézu - veriacim kresťanom nemôže byť človek inteligentnejší, s vyšším vzdelaním - pokladajú niektorí z nich za axiómu. Hm...

  • 7. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 938x
  • 23
Apoštol národov

Juraj Drobný

Apoštol národov

Bazilika svätého Pavla za hradbami je ohromujúca. Stál som v nej a žasol. Neďaleko mňa stál lamačský farár Marek. Kdesi v zákutiach sklerotickej pamäte sa mi vynárali útržky príbehu, v ktorom sa zo Šavla z Tarzu stáva Apoštol národov. Príbehu, ktorý som práve vďaka Marekovi začínal vnímať inak.

  • 30. apr 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 976x
  • 35
Ak Kristus nevstal

Juraj Drobný

Ak Kristus nevstal

Ak Kristus nevstal... Hm. Nedokážem sa prepnúť do módu, v ktorom by som si vedel predstaviť svet bez Kristovho zmŕtvychvstania. Bez Michelangelovej Piety, či jeho fresiek v Sixtínskej kaplnke. Bez apoftegiem Antona Pustovníka.

  • 27. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 167x
  • 44
Môže prísť boháč do neba?

Juraj Drobný

Môže prísť boháč do neba?

Aj taká otázka sa občas vynorí. "Prečo by nemohol?" "Lebo to hovorí Ježiš v podobenstve o ťave a uchu ihly," zvyknú mi odpovedať. Hm... Inkriminované podobenstvo zachytávajú evanjelisti Marek (Mk 10,25), Matúš (Mt 19,24) i Lukáš (Lk 18,25) zhruba týmito slovami: "A Ježiš povedal svojim učeníkom: "Veru, hovorím vám: Bohatý ťažko vojde do nebeského kráľovstva. Ba hovorím vám: Ľahšie je ťave prejsť cez ucho ihly, ako boháčovi vojsť do Božieho kráľovstva."

  • 25. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 980x
  • 72
Neuveria, ani keby niekto z mŕtvych vstal

Juraj Drobný

Neuveria, ani keby niekto z mŕtvych vstal

Tvrdé? Hej, tvrdé ako sama pravda. Tvrdé, ako kladivo, čo udiera, aby formovalo. Alebo rozbilo. Ježiš práve takýmto "kladivom" zakončuje svoje dokonale vystavané podobenstvo o boháčovi a Lazárovi  (Lk 16, 19-31) Ak ten príbeh náhodou nepoznáte a nechce sa vám klikať na link, uvádzam ho celý v pokračovaní článku.

  • 22. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 679x
  • 158
reklama
Ľudia milovali tmu viac, ako svetlo

Juraj Drobný

Ľudia milovali tmu viac, ako svetlo

"Ľudia milovali tmu viac, ako svetlo." Ak by som niečo také tvrdil, súdny človek si o mne pomyslí svoje, napríklad: "Akože tmu, veď to je choré." Spomínané tvrdenie sme v nedeľu počúvali pri svätých omšiach. Evanjelista svätý Ján ho vkladá do úst Ježiša Krista.

  • 21. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 898x
  • 2
Ako môže byť niekto tak necitlivý?

Juraj Drobný

Ako môže byť niekto tak necitlivý?

Keď som sa včera pripravoval na svätú omšu, v súvislosti s úryvkom evanjelia dňa mi v hlave rezonovala myšlienka, ktorú som kdesi zachytil. Prinútila ma pozrieť sa na známy text trošku inak a dosť to mnou zamávalo. Šlo o úryvok z Matúšovho evanjelia, v ktorom Ježiš hovorí, že ho v Jeruzaleme ukrižujú.

  • 8. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 237x
  • 3
Čo by bolo zlé na tom, keby si dal Ježiš chlieb s nutelou?

Juraj Drobný

Čo by bolo zlé na tom, keby si dal Ježiš chlieb s nutelou?

Bola nedeľa. Prvá pôstna. "Duch hnal Ježiša na púšť. Na púšti bol štyridsať dní a satan ho pokúšal. Bol medzi divou zverou a anjeli mu posluhovali." (Mk 1, 12-13) Stál som v lamačskom kostole a začínal kázeň: "Deti, o ktorých troch satanových pokušeniach sme počuli v dnešnom evanjeliu?" Pozerali na mňa zarazene.

  • 28. feb 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 760x
  • 219
Apoštol Jakub triafa klinec po hlavičke

Juraj Drobný

Apoštol Jakub triafa klinec po hlavičke

Na Slovensku žije veľa dobrých ľudí. Teda ja osobne stretávam iba takých, väčšinou. Teda aspoň to o sebe tvrdia...  Kde sa potom medzi nami berie tá zloba, rozbroje? Pozn. článok nebude o politike, ale o viere.

  • 21. feb 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 711x
  • 37
Otčenáš po aramejsky

Juraj Drobný

Otčenáš po aramejsky

Kamarátka, blogerka zavesila na FB video s aramejským textom modlitby Otčenáš a s jeho českým prekladom, ktorý sa jej páčil. Chcela poznať môj názor. Aramejsky nehovorím a biblista nie som, ale i tak mi bolo jasné, že ten preklad je poriadne mimo. Prečo?

  • 15. jan 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 744x
  • 16
reklama
Kúsok šťastia

Juraj Drobný

Kúsok šťastia

Poznáte ten pocit, také to tápanie pri hľadaní myšlienok a identifikovaní vlastných pocitov. Už už to máte, ale stále vám niečo uniká. A potom, ako ako blesk z jasného neba, to príde; z rádia zaznie melódia, otvoríte dávno odloženú knižku, alebo prejdete okolo známeho miesta, a odrazu všetko do seba zapadá. Vzápätí sa objaví eufória, či pocit tichého šťastia a chuť podeliť sa hoci aj s celým svetom. A celý svet? Často len nechápavo pozerá...

  • 2. jan 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 914x
  • 2
Vianočná (ne)pohoda

Juraj Drobný

Vianočná (ne)pohoda

Predvianočný zhon a stres sú - ako sa zdá - neodmysliteľnou súčasťou našej prípravy na Vianoce. Pokiaľ si pamätám, u nás bývalo najhoršie 24. decembra dopoludnia. Plietli sme sa jeden druhému pod nohy, zvyšovali hlas, trieskali dverami, po vianočnej pohode ani stopy.

  • 23. dec 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 428x
  • 6
Benedikt XVI. ide do Assisi

Juraj Drobný

Benedikt XVI. ide do Assisi

Stretnutie pápeža Jána Pavla II. (dnes už blahoslaveného) s predstaviteľmi svetových náboženstiev dňa 27. októbra 1986 v Assisi vyvolalo u rôznych ľudí rôzne reakcie, čo je pochopiteľné. Časť reagujúcich však pravdepodobne ani len netušila (a možno dodnes netuší), o čom to stretnutie bolo ... 27. októbra 2011 sa na obdobné stretnutie (s heslom "Pútnici pravdy, pútnici pokoja") chystá do Assisi pápež Benedikt XVI. Pozn. text príhovoru Jána Pavla II. spred 25 rokov tu, žiaľ iba v angličtine. PS hlavnú časť udalosti s doplňujúcim komentárom Mariána Gavendu odvysiela TV LUX. Doplnené 27.10.2011 o 9:30 - včerajší príhovor Benedikta XVI., ako priprava na dnešné stretnutie v Assisi.

  • 26. okt 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 217x
  • 18
Nikoho som nezabil ...

Juraj Drobný

Nikoho som nezabil ...

Mayak, shuar z pralesa, spomína: "Raz prišlo ku mne pár chlapov, chceli prenocovať. Jedného z nich som spoznal; v rámci krvnej pomsty odrezal môjmu otcovi hlavu. Teraz by som mal ja odrezať hlavu jemu ..."

  • 11. sep 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 623x
  • 16
Ja chcem! ... alebo buď vôľa tvoja?

Juraj Drobný

Ja chcem! ... alebo buď vôľa tvoja?

Na počiatku stvoril Boh človeka povedal mu: "Zo všetkých stromov raja môžeš jesť. Zo stromu poznania dobra a zla však nejedz! Lebo v deň, keď by si z neho jedol, istotne zomrieš." (Gn 2,16-17) Zdá sa, že človek síce prijal tento Boží plán, ale v istom momente si povedal: "Ja chcem!" jesť zo zakázaného stromu. Čo sa udialo potom, všetci dobre poznáme. Na ono "ja chcem!" ktoré bolo v rozpore s Božím "nebudeš!" doplatil človek stratou raja. (Gn 3)

  • 7. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 275x
  • 31
reklama
SkryťZatvoriť reklamu